logotyp

Pojmy

Bezzrcadlovky a ohnisko objektivu

V souvislosti s uvedením bezzrcadlovek řady Canon R a Nikon Z jsem narazil na jedno malé nedorozumění týkajícího se ohniska a sečné vzdálenosti. Pojďme se na to podívat.

Zrcadlovky versus bezzrcadlovky (2)

Na toto téma jsem tu měl začátkem měsíce článek a vybídl jsem k debatě na Facebooku. Zde jsou vaše názory, jak jsem je na FB sesbíral.

Zrcadlovky versus bezzrcadlovky

Co je lepší a co horší? Co má budoucnost? Narazíte na mnoho názorů. Zde je ten můj.

Velikost snímače bez mýtů

Čas od času problublá v sítích debata o velikosti snímačů a hodně se tu vyvolává duch starověkého Pythagora, ten byl na počítání úhlopříček machr. Bude tedy dobře si pár skutečností připomenout.

Co je Isocell Plus

Samsung sice vyklidil pole v kategorii digitálních fotoaparátů, nicméně zůstává významným hráčem v oboru zpracování obrazu. Minulý týden nás seznámil s inovativním řešením izolace barevných filtrů BSI CMOS snímačů.

Taková normální padesátka

Je to tak trochu historie, nicméně všímám si, že s rostoucí oblibou plnoformátových fotoaparátů se padesátimilimetrové objektivy vracejí na scénu. Bývaly to takzvaně základní nebo dokonce normální objektivy. Proč? Na tu otázku odpovídá zajímavý článek z webzinu The Atlantic, z něhož tlumočím základní myšlenky.

Zakřivený snímač

Obrazový snímač je zařízení, které je jádro digitálního fotoaparátu a prochází prudkým vývojem, přičemž tempo neklesá. V poslední době se stále častěji mluví o zakřivených snímačích. Co to je a k čemu to slouží?

Debata o hybridních čipech

Jistě jste si všimli, pokud se zajímáte o hardware čili železo čili fotografickou techniku, jak se pozvolna zavedlo hybridní ostření do zrcadlovek i bezzrcadlovek a lepších kompaktů. Všichni jsou nadšení… jenom Panasonic je proti. Proč?

Odstup bajonetu – co a k čemu to je

 
Jak jsme v očekávání plnoformátových zrcadlovek Canon a Nikon, často se mluví o tom, zdali běžné objektivy systému DSLR budou k vyhlíženým tělům pasovat.  Selsky řečeno – zdali budeme moci bez překážek a problémů používat Nikon zrcadlovková skla k Nikonu FX tělu mirrorlesu. Hned říkám že pochybuji a vysvětlím, proč. Může za to flange distance neboli sečná vzdálenost- odstup bajonetu od roviny čipu.

Sony A7S III na spadnutí

Sony to pere hlava nehlava, v oblasti plnoformátových bezzrcadlovek uvedl loni modely Alpha 7R III a na jaře Alpha 9 a letos Alphu A 7 III. Teď už nezbývá než model S s mimořádně velkou citlivostí. Ten je podle všeho na spadnutí a bude vybaven vrstveným snímačem. Co to je vrstvený snímač?

Kdy bezzrcadlovky Canon a Nikon

Technické změny v reálném životě postupují šnečím tempem. Až se za dvacet, třicet let budou psát revidované dějiny fotografické techniky, čtenář bude mít dojem, že digi smetla analogovou fotografii v jednom jediném úderu smršti. Ve skutečnosti to trvalo deset let, než se digitální fotografie vyhrabala z plenek a zaujala širokou veřejnost. Obdobné to bude s bezzrcadlovkami.

Autorské právo – kdo je autor fotky

Není to dávno, kdy zde ukazoval Zdeněk Čech, jak fotil dvoumužně ve skleníku Fata Morgana – jeden muž drží monopod s foťákem a druhý exponuje přes tablet. Kdo je vlastně autor, ptal se závěrem. Ozval se náš čtenář, advokát JUDr Martin Valoušek, a vysvětluje, jak to s autorstvím je.

Plochá čočka – metalens

Na začátku roku publikoval odborný časopis Nature Nenotechnology informaci o výzkumu vedeném týmem Harvard John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciences (SEAS). Výsledkem je zcela nový princip zpracování světla, vylučující barevnou vadu.

Mumraj kolem dynamického rozsahu

V poslední době se dynamický rozsah rozebírá nahoru a dolů a stalo se z něho snad hlavní kritérium při hodnocení fotoaparátu. Tohle DR je schopnost kreslit ve stínech i v jasech. Jak to měřit a jak se v tom vyznat? Pojďme se na to podívat.

Co je hodně pravda a co … je míň

Každý fotoaparát má svoje specifikace. Je to dlouhý sloupec údajů, popisujících jeho vlastnosti. Pravdivý je vždycky název. Údaj o váze a rozměrech taky sedí. Skutečně takto sedí většina údajů. Některé však kulhají a je třeba brát je s rezervou. Povězme si o třech nich.

DigiNeff.cz - webový deník Ondřeje Neffa - vychází od roku 1999
Autor textů O.Neff (není-li výslovně uveden jiný autor).
Provozuje O.Neff s.r.o. - všechna práva vyhrazena

Kontakt: ondrejneff zavináč gmail tečka com