O fotky v protisvětle je velký zájem, do naší soutěže se denně valí spousty fotek a jsou dobré, velmi dobré až výborné, takže bude těžké si vybrat. V polovině měsíce jsem vytáhl jako obvykle pět z nich, abych ukázal na trendy, které se zde objevují.

Začnu klasikou – krajina – zde – v ranním, jindy večerním světle. Ty ranní pohledy bývají vděčnější kvůli oparu ve vzduchu, ten je přítomný i tady, na fotografii Rudolfa Vága. Bývají problémy s rozsahem jasů, ty jsou při focení v protisvětle takřka vždycky. Vyžaduje to silné zpracování, to zanechalo stopy i na téhle fotce. Nicméně celkový dojem je rozhodně pozitivní, je to ranní nálada velmi příjemná, oku lahodná.



Technicky (i jinak) na opačném pólu najdeme fotky toho typu, jako je Z Ještědu od Zuzany Vitvarové. Je to čistá silueta, tóny jsou redukovány s maličkou výjimkou na černou a bílou. Tady to ale není technická hříčka, hlavní roli sehrává vtip. Na fotce toho opravdu není moc vidět, ale dojem je z ní jednoznačný… milý výlet na Ještěd s hodně zvědavým pejskem…



Protisvětlo nemusí pocházet jen ze sluníčka, naprosto ne! Však taky umělých protisvětel najdeme v nabídce víc než dost. Bedřich Helan pořídil tuhle neobvyklou portrétní studii na Signal festivalu, to je teď už pravidelně pořádaný festival světelných instalací. Zde: protisvětlo plus TVAR protisvětla vytváří poutavý hlavolam. Letos bude v Praze další ročník Signal festivalu za měsíc, 14.10. nenechte si ujít!



JBC 4 Cross je název fotky Miroslava Stříbrného. Tisícina na Canonu 5D Mk III s objektivem 16-35 na 16 mm plus perfektní postřeh, to vše dohromady udělalo své. Prvotní je v takových případech nápad, na fotka musí vzniknout v hlavě dřív než prst stiskne spoušť. No a potom, přece jenom, musí sehrát roli na kapička štěstí, aby ti borci na kolech se pěkně rozprostřeli v prostoru a nechali svítit sluníčko, aby vzniklo pořádné protisvětlo. Zařazuji proto, že i sportovní fotografie reportážního typu může pásnout do zadání v podstatě výtvarného...



Prohlídku uzavřu makrosvětem. Fotka Jany Berkové je na protisvětle založena, počítá se tu s rozostřenými světýlky, vžil se japonský výraz bokeh. Makroobjektiv 90/2.8 na DX Nikonu si dovede s bokehem dobře poradit.


Podívejte se na naši soutěž… teď v poločase je tu 212 prací a každým dnem přibývají. To by bylo, abyste nenašli inspiraci!