Budu teď nějakou dobu obtěžovat fotkami z Ománu. Byli jsme tam s mou manželkou Ljubou Krbovou na přelomu roku. Dnes ale nebudu rozebírat mé zážitky se Sony A7R III a objektivy Zeiss, soustředím se na editaci. V Maskatu jsme fotili západ slunce… a napadlo mě, že by to bylo fajn, kdybychom ho chytili nad věžemi Kábúsovy mešity. To je úchvatná stavba, mešita s pěti minarety, to se hned všude nevidí. Jenže problém cestovní fotografie je v tom, že když to tam neznáte, tak vás mohou potkat nepříjemná překvapení. Jako například, že sice najdete celkem snadno stanoviště, odkud uvidíte zapadat slunce za mešitu, jenže místo je nízko a slunce je tudíž moc vysoko a svítí jak zjednaný a efekt západu slunce naveskrz žádný. Pořídil jsem tedy tyto čtyři fotky:



Z toho mi pak doma přišla nejzajímavější varianta, kdy slunce líže kopuli mešity (má 50 metrů v průměru).



Pojďme tedy na to. Fotil jsem to v RAWu, otevřel jsem si fotku v Photoshopu. V novém Zoneru X by byl postup identický. Žádná kouzla jsem nedělal, nepokoušel jsem se vytáhnout kresbu z černého stínu – ta silueta mi přijde pěkná. Trik je následující: přidám si prázdnou vrstvu:



V dalším kroku si připravím barvu pro nástroj Kbelík (správně Výplň). Mohu si navolit jakýkoli odstín červené – převzít ho třeba z nějaké jiné fotky, kde opravdu mám červánky, nebo si červenou vycucat z palce. Tady je to více méně náhodou RGB hodnoty 203 – 89 – 2, čili hodně červené (R) a skoro žádná modrá (B).



Tuhle barvu bez špetky sentimentu do prázdné vrstvy naleju.



Obrázek mi zmizí, ale tím se nenechám vyvést z míry. V roletovém menu Prolnutí volím Barva a v tu chvíli se všechny barvy promění v odstíny mé červené.



Ovšem černá silueta zůstane černá nebo tak strašně moc červená, že skoro černá. Pokud by mi to mělo moc vadit, vytvořím si masku a spodek vymaskuji – a aby to bylo přirozenější, štětcem pak celou fotku upravím.



No a je to hotové, nezbude než srovnat minarety, ale to je jednoduchý úkol, který přenechám naší fenečce Noře. Ta je na padající minarety machr.



Tenhle trik s nalitím barvy a prolnutím Barva může zachránit leckterou fádní oblohu. Musí se na to ale opatrně a v mezích rozumu. Ono to svádí k obrazovým výtržnostem, na to pozor!